2021-05-07 13:30:22 | Tweede rijtuig De Nieuwe Blauwe Tram arriveert in Haarlem | Haarlems Weekblad

[ad_1]

HAARLEM Zaterdag 8 mei komt het tweede gedeelte van de Blauwe Tram aan in Haarlem. In april kwam het eerste nieuw gebouwde casco van ‘tweelingstel’ A619/A620 al aan bij de werkplaats van de Stichting De Nieuwe Blauwe Tram aan de Adriaan Hofmanweg. Nu volgt met de A620 het tweede gedeelte. Daarmee is de tram – in ruwbouw – compleet en staat er voor het eerst sinds 1949 een compleet tweeling-tramstel op Haarlemse bodem. 

De Blauwe Tram was en is nog steeds een begrip. Behalve de stadstram en de lijn Amsterdam – Haarlem – Zandvoort bestond ook de Bollenlijn. Dit was de tramlijn Haarlem – Heemstede – Hillegom – Lisse – Sassenheim – Leiden. Voor deze in 1932 geëlektrificeerde en gemoderniseerde Bollenlijn liet de NZH tien ‘tweeling-tramstellen’ bouwen door de firma Beijnes, die was gevestigd op het Haarlemse Stationsplein. De snelle en comfortabele trams werden een groot succes en droegen sterk bij aan de economische ontwikkeling van de Bollenstreek. Na opheffing van deze lijn in 1949 reden ze tussen Katwijk/Noordwijk – Leiden – Den Haag, tot ook deze tramlijnen in 1960 en 1961 werden opgeheven. 

Ondanks hun historische belang, zijn de trams vervolgens gesloopt. De Stichting De Nieuwe Blauwe Tram ijvert sinds 2016 voor het reconstrueren van een van deze trams als rijdend monument. Doel is de herinnering levend te houden aan de tweeling-tramstellen die zoveel hebben betekend voor de ontwikkeling van de Bollenstreek en de westelijke Randstad. Bovendien is zo’n tweeling-tramstel een belangrijk technisch monument, want de Nederlands industrie leverde met dit materieel in 1932 een technisch hoogstandje af: het waren de eerste moderne gelede trams ter wereld. 

Een enthousiaste groep vrijwilligers gaat de komende jaren in de werkplaats van de Stichting De Nieuwe Blauwe Tram aan het werk om de tram te voltooien. De afgelopen maanden en jaren zijn al veel voorbereidende werkzaamheden verricht. Ook zijn onderdelen uit originele trams van dit type verworven voor gebruik in deze nieuwe Blauwe Tram. Het streven is de gereconstrueerde A619/A620 in 2024 op de baan te hebben.

[ad_2]

Klink hier om het artikel te lezen

[sc name=”bronvermelding”]