2020-10-30 11:04:00 | Terberg Benschop test waterstof-trekker in Rotterdamse haven

[ad_1]

BENSCHOP/ROTTERDAM • Na twee jaar gezamenlijke ontwikkeling is Terberg gestart met het uitgebreid testen van de eerste waterstof terminal-trekker.

Het testmodel wordt tussen conventionele dieseltrekkers ingezet, met exact dezelfde werklast, terwijl het op afstand gemonitord wordt om een grote hoeveelheid data te verzamelen. Met de waterstoftrekker bouwt het Benschopse Terberg voort op de multifunctionele platform-strategie voor breed inzetbare trekkers.

Optimaal
“Ons doel is om steeds optimale prestaties voor zware toepassingen te bieden, in combinatie met een gunstige Cost of Ownership, ofwel levensduurcyclus”, stelt Rob van Hove, managing-director Terberg Benschop. “Daarbij willen wij onze klanten helpen om hun doelstellingen op het gebied van duurzaamheid te realiseren. Onze strategie is erop gericht om zoveel mogelijk flexibiliteit te bieden, zodat onze afnemers zich kunnen aanpassen aan veranderende marktomstandigheden.”

Elektrisch model
De nieuwe waterstof terminal-trekker is gebaseerd op het recent geïntroduceerde elektrische model, de YT203-EV. Het exemplaar is uitgerust met vier 150 liter (350 bar) waterstoftanks (600 liter totaal), die 14,4 kilo waterstof bevatten. Rob van Hove: “Dit is voldoende voor een dag vol in bedrijf met zware toepassingen.”

De waterstoftrekker is ontworpen om dezelfde of meer trekkracht te leveren dan dieseltrekkers, maar dan zónder Co2-emissie en zonder het voortdurende lawaai van verbrandingsmotoren. De test in de Rotterdamse haven markeert een stap van ontwerpstudie naar uitvoering in de praktijk. 

Het project wordt ondersteund door de regeling DKTI-transport van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

[ad_2]

Klink hier om het artikel te lezen

[sc name=”bronvermelding”]

Leave a Reply