2021-06-03 14:20:00 | Station Zandvoort viert 140e verjaardag met extra treinritjes en traktaties

[ad_1]

ZANDVOORT Station Zandvoort bestaat vandaag 140 jaar en daarom verwelkomt de NS alle reizigers vandaag op het station op feestelijke wijze met een traktatie. En daar blijft het niet bij, want vanwege de zomerse temperaturen rijdt de NS vandaag twee extra strandtreinen richting Zandvoort aan Zee. Dat betekent dat er voor strandbezoekers vier keer per uur een Sprinter naar station Zandvoort aan Zee rijdt. “Alle reden voor een feestje”, aldus de NS

Vandaag is de 140e verjaardag van station Zandvoort en daar wil NS een feestje van maken. Het station is op 3 juni 1881 geopend en vanaf dat moment vonden reizigers ook met de trein hun weg van Haarlem naar Zandvoort. Het station lag in eerste instantie niet op de huidige locatie, maar was noordelijker gelegen en had een houten stationsgebouw. 

DE PASSAGE Tussen het station en het Zandvoortse Kurhaus werd de passage gebouwd, die in 1925 door brand werd verwoest. Vanaf 1884 tot 1907 was de Passage ook het beginpunt van de tramlijn Zandvoort, in 1884 de eerste elektrische tram met voeding buiten het voertuig van Nederland, maar in 1886-1889 en 1894-1907 als paardentram naar het Badhuis. Omdat het station Zandvoort een eind van het centrum van Zandvoort vandaan lag, werd in 1889 nog een halte geopend: Zandvoort Dorp.

In 1908 werd de spoorlijn verlegd, waardoor het station iets verder van het strand kwam te liggen en tegelijk dichter bij het dorp. Er kwam toen ook een nieuw stationsgebouw, dat nu nog in gebruik is. Hierdoor werd tevens de extra halte Zandvoort Dorp, die overbodig was geworden, gesloten. Het huidige station droeg vanaf 1 juni 1921 de naam Zandvoort Bad. Op 22 mei 1955 werd de naam Zandvoort aan Zee.

De spoorlijn werd in 1935 geëlektrificeerd met 1500 volts gelijkspanning. Van 1962 tot 1995 reden de intercity’s uit Zuid-Limburg door naar Zandvoort aan Zee. Aangezien deze treinen uit getrokken materieel bestonden, moest er van loc gewisseld worden. Op het emplacement aan de noordzijde van het station, stond een nieuwe locomotief te wachten. In de tijd waarin de trein overstond, werd de locomotief voor de rijtuigen gerangeerd, zodat de trein weer kon vertrekken. Sinds 1995 werd het emplacement (dat ook voor goederentreinen gebruikt werd) steeds minder gebruikt, en werd het emplacement (tezamen met onder andere de nabijgelegen sportvelden en de sporthal Pellikaanhal) verwijderd en vervangen door woningbouw.

BEGINPUNT Jarenlang was Zandvoort het beginpunt van lange-afstandsverbindingen, zoals de intercity naar Maastricht of Heerlen (die tussen Zandvoort en Amsterdam Centraal reed als stoptrein) en zelfs internationale treinen: al in 1887 was er een rechtstreekse verbinding tussen Zandvoort en Basel (Zwitserland). Tot de jaren negentig reed er in het zomerseizoen op zaterdag een intercitytrein naar Maastricht door naar Luxemburg. Ook reden in het zomerseizoen soms treinen door van Maastricht naar Valkenburg.

[ad_2]

Klink hier om het artikel te lezen

[sc name=”bronvermelding”]