[07-07-2022 22:44:11]-College Smallingerland blijft strijden voor nieuwe vaarweg

W3.CSS


Datum: 07-07-2022 22:44:11
Locatie: None
Gemeente: Leeuwarden
Provincie: Provincie Friesland}
Bron: Actief Media

Het college van b. en w. van Smallingerland blijft zich inzetten voor een nieuwe vaarweg – door de Hege Warren – naar Drachten.
Gedeputeerde Staten van Fryslân willen echter noch verbreding en verdieping van de bestaande vaarweg, noch aanleg van een nieuwe vaarweg naar Drachten.
Ze vinden dat Gedeputeerde Staten van Fryslân in het besluit tegen een nieuwe vaarweg onvoldoende rekening houden met toekomstige ontwikkelingen richting een ‘circulaire’ of ‘groene’ economie.
Zoals het nu staat, nemen Provinciale Staten van Fryslân in september 2022 een besluit over het wel of niet doorzetten van een nieuwe vaarweg door de Hege Warren.
Of er dan een einde komt aan een discussie die al enkele tientallen jaren duurt, is overigens zeer de vraag.

Het college van b. en w. van Smallingerland blijft zich inzetten voor een nieuwe vaarweg – door de Hege Warren – naar Drachten. Die dient dan voldoende breed en diep te zijn voor schepen tot 110 meter lang, oftewel klasse Va, die ook zijn toegestaan op het Prinses Margrietkanaal.

De huidige vaarweg naar Drachten, tussen het Krúswetter bij Warten en Drachten dwars door natuurgebied De Alde Feanen, voldoet niet aan die eisen. Gedeputeerde Staten van Fryslân willen echter noch verbreding en verdieping van de bestaande vaarweg, noch aanleg van een nieuwe vaarweg naar Drachten.

Toekomst

Daar verzetten in het bijzonder de wethouders Maria le Roy en Robin Hartogh Heys van de Lier, die ook in het nieuwe college van Smallingerland wethouder worden, zich tegen. Ze vinden dat Gedeputeerde Staten van Fryslân in het besluit tegen een nieuwe vaarweg onvoldoende rekening houden met toekomstige ontwikkelingen richting een ‘circulaire’ of ‘groene’ economie.

Aanpassen haven

Ze hebben daarom woensdag 6 juli 2022 de brochure ‘De groenste haven van Noord-Nederland’ aan gedeputeerde Avine Fokkens-Kelder overhandigd. In die brochure staat dat een vrachtschip gemiddeld ongeveer 8,5 maal minder CO2 per ton vracht uitstoot dan een vrachtwagen. Omdat de rederijen bovendien werken aan ‘vergroening’, wordt vervoer over water van nog groter belang, aldus b. en w. van Smallingerland. De gemeente werkt daarom ook aan een plan om de industriehaven van Drachten aan te passen aan de eisen van klasse V-schepen (dieper water en met steviger kaden dan in de huidige situatie).

Kosten en natuur

Gedeputeerde Staten vinden de financiële kosten te hoog en vooral het verlies aan natuurgebied te groot, als wordt gekozen voor een nieuwe vaarweg door de Hege Warren. Volgens b. en w. is door het omvormen van de Hege Warren naar natuur – ook met een nieuw kanaal er doorheen – toch sprake van uitbreiding van natuurgebied.

Zoals het nu staat, nemen Provinciale Staten van Fryslân in september 2022 een besluit over het wel of niet doorzetten van een nieuwe vaarweg door de Hege Warren. Of er dan een einde komt aan een discussie die al enkele tientallen jaren duurt, is overigens zeer de vraag.

Dit artikel bevat in totaal 459 woorden


[osm_map_v3 map_center=”53.2005936,5.7918548″ zoom=”17.0″ width=”95%” height=”450″ post_markers=”3″ control=”fullscreen,scaleline,overview”]

Bronvermelding:Actief Media