2021-07-05 13:11:00 | [COLUMN] Bakkeleien over de veiligheid van de wandel en fietsboulevard

[ad_1]

ZANDVOORT Journalist Wijnand Burger schrijft op regelmatige basis columns voor Lokaalaanzee.nl. Onder de titel ‘Zijn ze nou belazerd?’ gaat hij in op actuele ontwikkelingen, die zich veelal in Zandvoort afspelen.

Bakkeleien over de wandel en fietsboulevard: Zijn ze nou belazerd? 

De boulevard Paulus Loot zou een boulevard voor fietsers en wandelaars worden, waar auto’s te gast zijn. Maar vooral de oppositiepartijen en GBZ vinden het fietsverkeer in twee richtingen te onveilig. Ze vinden dat uit-parkerende autobestuurders de tegemoetkomende tweewielers niet goed zien. De voltallige raad gaat daarom akkoord met hun voorstel om fietsers alleen in één richting te laten fietsen, zoals nu het geval is. Maar ze kunnen dat wel willen, in de praktijk zal zo’n verbod moeilijk handhaafbaar zijn. Dus willen ze een blik Boa’s opentrekken om het verbod te handhaven. Kost zeker niets, die Boa’s.

Ook wethouder Van Haeften stemde er mee in. Hij is blij dat hij het ontwerp voor de nieuwe boulevard niet hoeft te wijzigen. “Ik hoef alleen maar een bord te plaatsen dat fietsers vanuit zuid niet welkom zijn,” verklaarde hij. Hij maakte geen enkele melding van de eis van de Provincie over het fietsverkeer.

Maar de Provincie vindt het weer onveilig als er maar eenrichting fietsverkeer is. Ze denkt dat auto’s dan weer harder gaan rijden. Bovendien meent ze dat fietsers dan op het wandelgedeelte gaan fietsen, zoals nu al het geval is. Het inzetten van Boa’s vinden ze ook al geen goede oplossing. Ze vindt de tussenruimte van één meter tussen de geparkeerde auto’s genoeg om de fietsers te beschermen tegen openslaande portieren en wegrijdende auto’s uit de parkeervlakken. Wie betaalt, bepaalt en dus dreigt ze de subsidie van 810.698 euro in te trekken. Tenslotte fietsen ze in Noordwijk en Katwijk ook in beide richtingen en wordt daar ook aan landzijde geparkeerd. Ernstige ongelukken doen zich daar niet voor.

De raadsleden zijn nu in rep en roer. Veiligheid vinden ze wel belangrijk, maar de zak met geld van de Provincie nog net iets belangrijker. Als geldverslaafden prostituees willen ze het fietsen in twee richtingen weer toestaan. Alleen Astrid van der Veld (GBZ) houdt voet bij stuk. Dan maar geen subsidie zegt ze. Valt wel iets voor te zeggen, want als de gemeente twee externe rapportjes van bureau Arcadis minder laat maken is het geld er al weer dubbel en dwars uit.

Van Haeften zei dat het slechts om een ambtelijk advies gaat. Zeker niet gelezen dat de sectormanager subsidies de brief zelf gestuurd heeft. Hij gaat even koffie drinken met de gedeputeerde en dan komt het wel goed, denkt hij. Hij wil natuurlijk niet in de boeken komen te staan als de wethouder die Zandvoort acht ton subsidie laat mislopen. Maar de parkeerplaatsen, die ter compensatie moesten dienen, heeft hij ook laten verdwijnen. Het voormalige zanddepot, waar veel strandbezoekers zouden kunnen parkeren, heeft hij min of meer aan het circuit verkwanseld. Benieuwd met welke truc hij nu weer komt. Na zijn wethouderschap kan hij wel een carrière als goochelaar beginnen. Hij laat alles voor je neus verdwijnen. Maar hij heeft zich laten verkiezen tot lijsttrekker van D66. Daarvoor moet je in Zandvoort wonen, dus wordt hij nog een plaatsgenoot van ons.

Ze kunnen bakkeleien wat ze willen, op de nieuwe boulevard wordt uiteindelijk toch gefietst in beide richtingen. Met of zonder verbod. Het verboden fietsverkeer in de Haltestraat werd uiteindelijk ook gelegaliseerd. Een blik Boa’s kon dat niet tegenhouden.

Door Wijnand Burger

[ad_2]

Klink hier om het artikel te lezen

[sc name=”bronvermelding”]